|
DANMARKS
SIGØJNERE Følgende
artikelsamling af Dorte Schmidt er fra "Nyhedsbrevet: Brikker
til et fællesskab" JUNI 9. - ÅRGANG - NR. 1 Nyhedsbrevet udgives af Kommunernes Landsforening
og Boligselskabernes Landsforening i samarbejde med Københavns
Kommune. Nyhedsbrevet er en del af sekretariatet: 'Byudvalget's
arbejder, hvis målsætning bl.a. er at modvirke social og kulturel
segregering på boligområdet.
OVERSIGT:
1: DANMARKS SIGØJNERE
1a: Danmark mod sigøjnerne 1b: Ingen kender antallet
2: JEG - EN ROMA 2a: Biljanas familie 2b: Sigøjnerne stammer
fra Indien
3: ALT FOR MANGE ER ANALFABETER
4: F RA KONFLIKTER TIL FREDELIG SAMEKSISTENS 4a: Vi savner projektet
5: SIGØJNERE PÅ VEJ
6: V I KAN LIDE SIGØJNERNE
7: E N STOR FAMILIE
8: V ÆRD AT VIDE
Af Dorte
Schmidt Fotos: Vibeke Toft
De stjæler. De snyder og
bedrager gamle damer og forretningsdrivende, hvis de kan slippe af
sted med det. De lyver og man kan ikke stole på dem. De er fattige.
Har ingen uddannelse. Vil ikke gå i skole. Gider ikke arbejde. Og
vil i det hele taget ikke indordne sig under hverken det danske
eller noget som helst andet samfund. Når man siger sigøjner er
det nærmest som at trykke på en knap. Alle har en mening. Men få ved
rent faktisk, hvad de taler om. Selvfølgelig er der brådne kar
blandt sigøjnere, som hos alle andre. Men de tæller også
velfungerende samfundsstøtter. Billedet er meget mere nuanceret end
som så.
Danmark mod
sigøjnerne
Danmark
indførte en decideret sigøjnerlov i 1536, som erklærede dem for
fredløse. De kunne uden videre udvises af landet eller henrettes.
Alene fordi de var sigøjnere. Henrettelserne stoppede i 1736,
hvor man ændrede reglerne om dødsstraf. I stedet satte man sigøjnere
i tugthus eller arbejdslejr, og man begyndte tvangsfjerne deres børn
med det formål at opdrage dem som danskere. I 1875 kom loven om,
at fremmede rejsende som for eksempel sigøjnere, skulle
udvises. Udvisninger stoppede først med den europæiske
menneskerettighedskonventionen i 1953.
Ingen kender
antallet
Ingen ved, hvor mange sigøjnere eller romaer,
der rent faktisk bor i Danmark.
Integrationsministeriet
registrerer flygtninge og indvandrere efter, hvilket land de kommer
fra eller deres statsborgerskab. Og da sigøjnere netop ikke har et
land, men bor spredt ud over hele verden, har de ingen tal på, hvor
mange der bor i Danmark. I stedet henter ministeriet sine
informationer via hjemmesiden www.romnet.dk, som er lavet af
historiestuderende Biljana Eva Muncan, der selv er roma, og hendes
danske mand. De oplyser, at selv om man officielt siger, at der
højst er 2.000 romaer i Danmark, så er det reelle tal langt højere.
De vurderer, at der snarere bor mellem 10.000 og 15.000 sigøjnere i
Danmark. - Sagen er, at langt de fleste romaer er velintegrerede
i det danske samfund og derfor ikke er i kontakt med myndighederne,
lyder Biljana Eva Muncans forklaring. Hun skønner, at mindst
halvdelen af de danske romaer arbejder og klarer sig selv på helt
almindelig vis. De skilter bare ikke med, at de er sigøjnere. De
fleste sigøjnere er kommet til Danmark som gæstearbejdere i
slutningen af 60íerne. Desuden er der kommet en del som flygtninge
efter krigen i Jugoslavien.
Hvor bor
sigøjnerne
Der bor sigøjnere
mange steder i Danmark. Den største gruppe findes i Helsingør.
Desuden er der temmelig mange spredt ud over hele København - blandt
andet i områder som Nørrebro, Brøndby Strand og på Amager. Desuden
bor der større grupper i Nakskov og Varde. Der ud over bor der
sigøjnere i blandt andet Fredericia, Odense, Frederiksværk, Slagelse
og på Bornholm. På verdensplan er der 12-15 millioner sigøjnere.
Et sted mellem 7 og 10 millioner af dem bor i Europa.
Af Dorte Schmidt
Biljana Eva Muncan
er sigøjner. Eller roma, som hun foretrækker at kalde sig. Men
indtil for få år siden har hun holdt det hemmeligt. På samme måde
som langt de fleste velintegrerede sigøjnere gør det.
- Jeg kan stadig
lige så tydeligt huske den dag, min mor første gang sagde til mig,
at jeg ikke skulle sige til nogen, at jeg er roma eller sigøjner.
For så ville jeg bare blive drillet. I stedet skulle jeg sige, at
jeg var jugoslav. 29-årige Biljana Eva Muncan fulgte morens råd
og har indtil for et par år siden kun fortalt ganske få og meget
nære venner, at hun er roma. Men så fik hun og hendes danske mand en
datter i 2001. Og det fik Biljana til at stå åbent frem. For hun har
ikke lyst til at opdrage sin datter til at holde sin kultur og
identitet hemmelig. - Problemet er, at stort set alle ser ned på
os romaer. Vi bliver diskrimineret og stemplet. Derfor kræver det en
meget stor ballast at stå åbent frem, forklarer hun, som godt kan
forstå, at langt de fleste velintegrerede sigøjnere går stille med
dørene. - Jeg har naturligvis forsøgt at overbevise mange om, at
de skal fortælle andre om deres kultur. For langt de fleste af os er
rent faktisk velfungerende almindelige danskere. Og ved at gøre det
synligt, kan vi måske på længere sigt slippe af med vores dårlige
ry. Men de fleste har svært ved at tro på, at det kan lykkes at stå
åbent frem som roma. De har så mange dårlige erfaringer. Så derfor
respekterer jeg fuldt ud dem, der ikke har lyst til at stå frem,
siger hun.
Fordomme
eller forskning
Biljana Eva Muncan
læser historie ved Københavns Universitet, hvor hun er i gang med
sit speciale om sigøjnere i Danmark. Og under det arbejde har hun
for alvor opdaget, hvor lidt viden, der rent faktisk er om
emnet. Der er skrevet bunkevis af skønlitteratur om sigøjnernes
frie liv. Og der er masser af myter og fordomme om sigøjnere, som
stort set hvert et barn i Danmark kender. Men når det gælder reel
forskning eller egentlige undersøgelser af deres forhold og vilkår,
så er der stort set ikke lavet noget. - Derfor er der rigtig
meget arbejde, som skal laves, hvis vi for alvor vil have noget
viden om romaerne i Danmark, siger hun og understreger, at hun med
sit arbejde ønsker at få ændret danskernes syn på sigøjnere og
samtidig få sigøjnerne ud af det vakuum, som de fastholdes i i
dag.
Stemplet
som sigøjner
Som eksempel på,
hvor hurtigt en sigøjner kan blive stemplet uden grund, fortæller
hun om sin fars første møde med det sociale system. Det skete, da
han efter et langt og hårdt arbejdsliv i Danmark, var nødt til at
søge førtidspension. - I forvejen var det meget svært for ham at
acceptere, at han ikke kunne arbejde mere. For han har arbejdet hele
sig liv. Og det blev ikke bedre af, at han fik en sagsbehandler, som
han ikke kunne kommunikere med. På et tidspunkt bad han derfor om at
se sin journal og blev rasende, da han opdagede, at sagsbehandleren
havde skrevet, at min far vist nok var sigøjner. For det havde min
far ikke fortalt noget om. Og han ville ikke finde sig i, at
problemerne med at kommunikere blev forklaret med hans kultur.
Problemet var, at de to talte dårligt sammen og ikke, at min far var
roma, fortæller Biljana og betegner historien som et rigtig godt
eksempel på, hvorfor velfungerende sigøjnere går stille med
det. - For ellers risikerer du lynhurtigt at blive sat i bås som
en, der har et alvorligt handicap, siger hun og fortæller, at hun
kender masser af sigøjnere, der har samme dårlige erfaringer med
myndighederne. - Det billede vil jeg gerne være med til at
forandre. Blandt andet ved at finde ud af, hvorfor romaer altid
bliver anset for at være de værst tænkelige og altid bliver anset
for at være nederst i ethvert hierarki, siger hun.
Kultur
som undskyldning
Af samme grund
mener hun egentlig ikke, at det er vigtigt for beboerrådgivere,
socialrådgivere, pædagoger og andre socialarbejdere at vide, om de
sidder overfor en sigøjner eller ej. I stedet skal man koncentrere
sig om de sociale problemer, der skal løses. - At forklare et
problem med, at det nok skyldes, at familien er sigøjnere, er helt
forkert. Man skal ikke bruge kulturen som en undskyldning for, at
noget er gået galt, siger Biljana, der i det hele taget synes, at
det danske system fokuserer alt for meget på, om en kultur er
fremmed. - Da jeg for eksempel skulle i skole i Frederiksværk,
fik jeg automatisk tilbudt specialundervisning i dansk. Det var
kommunens politik, at alle børn fra indvandrerfamilier skulle have
det tilbud. Min far sagde ja, skønt jeg både havde været i dagpleje
og børnehave, så min mor kunne arbejde, og derfor talte udmærket
dansk. Vi var to indvandrerbørn, der fik specialundervisning. Det
betød, at jeg var i stand til at læse allerede i 1. klasse. Men
samtidig var konsekvensen, at jeg aldrig kom til at føle mig rigtig
hjemme i klassen. For jeg var startet med at være noget specielt.
Først da vi flyttede til Vordingborg og jeg skiftede skole som
12-årig, kom jeg til at føle mig som en del af min klasse, fortæller
Biljana, som taler om sin tid i Vordingborg med stor glæde. Netop
fordi familien her fungerede som alle andre danskere. - Jeg har
med andre ord været så heldig at vokse op et sted, hvor der ikke var
fokus på os som nogen fra en anden kultur, siger hun.
Min
identitet
På spørgsmålet om,
hvad det betyder for hende at være roma, tøver Biljana. Hun leder
efter ordene. Ser op i loftet. Tænker sig om. Det at definere sin
kultur er en underlig diffus og abstrakt opgave. Uanset om man er
sigøjner, dansker eller noget helt syvende. - Jeg er ikke i tvivl
om, at det at være roma er en del af min identitet. Men samtidig er
jeg jo bare et menneske som alle andre. Vi har vores egen kultur og
traditioner. Men det har alle andre jo også, siger hun og vurderer
så alligevel, at en af forskellene er, at sigøjnere har været så
forfulgte og udskældte gennem hundreder af år. Samtidig med at de
ikke har deres eget land. - Vi har været under så voldsomt
pres, at vi har måttet udvikle en strategi for at overleve. Vi har
måttet kæmpe for at holde fast i vores kultur. Og når det er
vigtigt, er det fordi, at uden sin kultur, mister man også sin
identitet. Og det værste, der kan ske for et menneske er at være
identitetsløs, siger hun og gør samtidig opmærksom på, at
romakulturen ændrer sig hele tiden på samme måde, som alle andre
kulturer også gør det. Inklusive den danske. - Samtidig kan det
være svært for mig at skelne mellem, hvad der er romakultur, og hvad
der er jugoslavisk eller sydeuropæisk kultur, siger hun. - Uanset
hvad, så er jeg roma. Og det samme er min datter, der derfor også
skal lære at tale vores sprog, romanes, siger Biljana.
Hjemmeside om
romaer
Biljana Eva Muncan
og hendes mand står bag den eneste danske hjemmeside om sigøjnere
eller romaer på www.romnet.dk
Biljanas
familie
Biljanas forældre kom til Danmark i 1969 som
gæstearbejdere fra det daværende Jugoslavien. Faren arbejdede på
Stålvalseværket i Frederiksværk. Moren på forskellige fabrikker og
som rengøringsassistent.
På det tidspunkt var
Biljanas ældste søster et år, mens både Biljane og hendes
lillesøster er født i Danmark. Hele familien er tresproget. Ud over
dansk og serbokroatisk taler de også romanes - sigøjnernes eget
sprog. I 1986 købte familien hus ved Vordingborg. Faren fik
arbejde som anlægsgartner i et mindre firma. Da de tre døtre
efterhånden flyttede hjemmefra, flyttede forældrene igen. Denne gang
til en almen lejlighed i Nivå, hvor de bor i dag. Begge er så
nedslidte, at de nu får førtidspension. Biljana tog
studentereksamen i Vordingborg og flyttede til København for at læse
historie på Københavns Universitet. Hendes to søstre har begge en
handelsskoleeksamen. Biljanas søstre har begge et forlist
ægteskab bag sig med hver sin roma. Den ene blev forelsket som
19-årig i en ung mand fra Jugoslavien og giftede sig med ham på
trods af forældrenes protester. De synes, hun skulle være færdig med
sin uddannelse først. Det viste sig, at manden ikke brød sig om at
være i Danmark. Parret prøvede at bo i Jugoslavien sammen med hans
forældre, men det gik heller ikke. Og så blev de skilt. Den anden
søster fandt en mand i Sverige og flyttede ind til ham og hans
familie. Igen under forældrenes protester. Parret blev gift på
sigøjnermaner, men blev ikke viet officielt. Så da forholdet ikke
fungerede, flyttede søsteren hjem til Danmark igen. I dag bor de to
søstre sammen med henholdsvis en dansk og en serbisk mand. Ingen af
mændene kendte noget til romaer, før de mødte deres kærester. Men
ligesom Biljanas danske mand er de alle faldet godt til i
romakulturen.
Billedtekst: De mange fordomme om sigøjnere
passer ikke på Biljana Mucan og hendes familie. - Og der er mange
lige som os. Vi arbejder og vi uddanner os, siger
hun.
På flugt fra
krigen
Biljanas familien
har hvert år holdt sommerferie i forældrenes hus i den lille landsby
Banatski Karlovac i Serbien. Det gjorde de også den sommer,
borgerkrigen brød ud, og Biljanas fætter blev indkaldt som soldat i
den serbiske hær. - Det var frygteligt. De slukkede for
elektriciteten og kom midt om natten for at hente alle de unge mænd
i lastbiler. Vi var nødt til at gemme min fætter i et skab i vores
hus. Der ledte de ikke, fordi vi kom fra et andet land, fortæller
hun. Dagen efter kørte de tilbage mod Danmark med fætteren gemt i
bilen. Resten af hans familie kørte i deres egen bil. Det lykkedes
at få alle ud af landet og i dag har familien fået asyl i Danmark og
bor på Fyn.
Sigøjnerne stammer
fra Indien
Ifølge
sprogforskere stammer sigøjnerne oprindeligt fra Indien, som de
begyndte af udvandre fra omkring 800-tallet. Det er sigøjnernes
sprog, romanes, der afslører oprindelsen. Sproget ligger nemlig
meget tæt på de indiske sprog hindi og sanskrit. De første
beskrivelser af sigøjnergrupper i Europa stammer fra 1300 og 1400
tallet. På det tidspunkt troede man, de kom fra Egypten. Heraf den
engelske betegnelse gipsy og den spanske gitano. Senere troede man,
at de var tatarer, et tyrkisktalende folk, der lever i Rusland.
Derfor har de i perioder også været kendt som tatere. Sigøjnerne
har ikke noget skriftsprog, så deres historie er ikke skrevet ned.
Men en ting ligger fast. De har siden ankomsten til Europa været
forfulgte og ildesete. I 1500 og 1600 tallet blev sigøjnerne
erklæret fredløse og mange blev henrettet eller forvist. Senere
satsede diverse magthavere i stedet på tvungen integration eller
isolering fra det øvrige samfund. Sigøjnerne skulle forbedres gennem
tvangsarbejde og deres børn blev fjernet og bortadopteret. I
Rumænien var sigøjnerne slaver indtil 1856. Og i Sverige indførte
man i 1934 en lov om tvangssterilisering, som ramte mange
sigøjnere. Under 2. Verdenskrig dræbte nazisterne ca. en halv
million sigøjnere i koncentrationslejre.
Af Dorte Schmidt
I Helsingør er det
svært for mange sigøjnere at få arbejde. Først og fremmest fordi
mange af dem - også de unge - ikke kan læse og skrive.
De første sigøjnere -
eller romaer - som de selv foretrækker at kalde sig - kom til
Helsingør Kommune i slutningen af 60íerne. Dengang var der mangel på
arbejdskraft i Danmark. Så mange af dem fik jobs på blandt andet
byens skibsværft og blev boende. Siden kom 80íernes store krise og
dermed opstod der en række sociale problemer for blandt andet
sigøjnere. I dag har tredje generation af de første indvandrere
så småt nået skolealderen. Og kommunen har stadig store problemer
med at få integreret både børn, unge og voksne i det danske system.
På trods af en målrettet indsats gennem de sidste 10-15 år. Blandt
andet trak man i en periode forældrene i kontanthjælp, hvis ikke
deres børn mødte op i skolen. Den praksis blev erklæret ulovlig og
stoppede i begyndelsen af 2002. Kommunen har desuden oprettet
såkaldte romi-klasser for sigøjnerbørn, der ikke kan fungere i det
almindelige skolesystem. Og senest har kommunen oprettet et særligt
socialkontor for sigøjnere med det formål, at samle alle sager og
erfaringer et sted.
Det
hjælper
Hvor mange
sigøjnere, der helt præcist bor i Helsingør, ved ingen. Men de to
socialrådgivere, Lotte Kragelund og Bettina Nielsen, der arbejder i
det særlige socialkontor for sigøjnere, oplyser, at de har kontakt
med 110 sigøjnerfamilier svarende til omkring 750-800 borgere. Af
dem er godt halvdelen flygtninge fra krigen i det tidligere
Jugoslavien. - Vi møder kun de sigøjnere, der får kontanthjælp og
derfor står til rådighed på arbejdsmarkedet. Dem, der får pensioner
eller er i arbejde, ser vi ikke, oplyser de to og fortæller, at de
fleste sigøjnere har fået dansk statsborgerskab. De to
socialrådgivere har siden starten i efteråret 2001 holdt til i
kommunens vejledningscenter i Jobhuset. Formålet er, at få
sigøjnerne i arbejde. Og foreløbig er det lykkedes rigtig godt. Over
200 sigøjnere er enten kommet i arbejde, fået et fleksjob, er under
uddannelse eller har fået bevilget førtidspension. - Det største
problem er, at mange af dem læser og skriver meget dårligt. Også de
helt unge, fortæller Lotte Kragelund og vurderer, at en del måske
kun har samlet tre års skolegang bag sig, fordi familien ikke har
prioriteret at få deres børn i skole. - I mange familier skal
børnene selv sørge for at komme op og komme af sted til tiden.
Erfaringerne viser, at det er pigerne bedre til end drengene. Måske
fordi de så også slipper fra de huslige pligter, som de ellers har,
siger hun og understreger, at mange af familierne ikke har tradition
for uddannelse og heller ikke anser det for at være vigtigt. Hverken
uddannelse eller fast arbejde giver nogen særlig status. - Hvis
de kan læse lidt, satser vi på uddannelse. For eksempel til et
buskørekort, fortæller hun. Sigøjnere bliver traditionelt tidligt
gift og får børn. Men ofte vil især pigerne gerne i gang igen, når
børnene er blevet lidt større. - Vi oplever en del piger, der
kommer til os, når de er i 20íerne, fortæller Betina
Nielsen.
Svært at
finde boliger
Ud over at hjælpe
sigøjnerne med at komme i arbejde, tager de to socialrådgivere sig
også af andre problemer. Mange har for eksempel svært ved at få en
bolig. I øjeblikket bor der for eksempel sigøjnere i trefjerdedele
af kommunens husvildeboliger. Og flere af har boet der meget
længere, end det var meningen, fordi de ikke kan finde andet. Andre
bliver smidt ud af deres bolig, fordi de for eksempel ikke betaler
husleje til tiden. Derfor tager de to socialrådgivere ud og
besøger familier, der får en at de almene lejligheder, som kommunen
har anvisningsret til. - Formålet er at forklare familien,
hvordan man opfører sig i en almen bolig, hvis man vil beholde den
og på den måde forebygge problemer.
Opgør
med myter
Da Lotte Kragelund
og Betina Nielsen begyndte af arbejde med sigøjnerne for snart to år
siden, vidste de stort set intet om dem som folk. Men myterne og
fordommene kendte de naturligvis. Og har sandet, at en lang række af
dem ikke har hold i virkeligheden. - Første gang jeg kom i et
sigøjnerhjem blev jeg for eksempel overrasket over, hvor pinligt
rent der var over det hele. Og sådan er det stort set alle steder.
Det kan godt være hjemmet er slidt. Men på trods af store sofaer,
puder og tæpper samt et væld af kunstige blomster, så er der
virkelig rent, fortæller Lotte Kragelund og Betina Nielsen
nikker. Begge oplever også sigøjnerne som meget venlige og
gæstfrie. Og de har generelt heller ikke problemer med alkohol eller
andet. Samtidig har langt de fleste en ren straffeattest. Det
er nogle få gengangere, der begår kriminalitet.
Forkert
politik
Historiestuderende
Biljana Eva Muncan, der selv er sigøjner, kender gruppen i Helsingør
ganske godt. Ikke bare den del, der er inde i det sociale system,
men også de mange sigøjnere i byen, der rent faktisk fungerer fint.
Hun mener ikke, at kommunens politik er rigtig. - De få, der har
problemer, fylder det hele. Og problemet er, at man ser på dem som
sigøjnere og ikke som en socialt belastet gruppe på lige fod med
andre grupper. Man siger, at det er på grund af deres kultur, at de
ikke kan finde ud af at fungere i samfundet. Det kan bare ikke
passe. For deres forældre har som regel knoklet hele deres liv. De
er jo netop kommet til Danmark for at få et ordentligt arbejde,
siger hun, som også vurderer, at de særlige roma-klasser har spillet
fallit. - Mange af dem, der har gået i de såkaldte romaklasser,
kan alt for lidt, når de er færdige med skolen. Derfor ender de i
aktivering. For de har aldrig fået et ordentligt
undervisningsforløb, siger hun og understreger, at der måske alt i
alt går 30 elever i roma-klasser. - Resten går i
almindelige skoler og klarer sig fint, siger hun.
Af Dorte Schmidt
Et aktiveringsprojekt
har sat en stopper for de problemer, som ikke mindst sigøjnerne
tidligere fik skylden for i boligområdet Nøjsomheden i
Helsingør.
Sigøjnerne smider deres
affald ud af vinduerne. De larmer og roder. Og de stjæler og
ødelægger ting. De kører alt for stærkt. Og de er årsag til alle
mulige slagsmål. Sådan gik snakken i Andelsboligforeningen Kingos
afdeling Nøjsomheden i midten af 90íerne. Afdelingen har 456
lejligheder. I 23 af dem boede der på det tidspunkt sigøjnere og 65
af dem var beboet med arabere. For at få sat en stopper for
problemerne, besluttede boligselskabet at etablere et
aktiveringsprojekt for sigøjnerne i 1997. Ole Madsen blev ansat som
leder af projektet, der fik navnet Naput. Det er serbokroatisk og
betyder "På vej". - Mit første store problem var at få kontakt
med sigøjnerne. I første omgang skrev jeg til dem og bad dem komme
til et møde med mig. Der kom ikke en eneste. Så i stedet satte jeg
mig på en bænk i området og kontaktede dem, der kom forbi, fortæller
Ole Madsen, der i dag er projektleder af et andet kommunalt
aktiveringsprojekt.
De
knoklede
Det lykkedes at få
samlet et hold på en 12-14 stykker og den første opgave var at rydde
op i området. Simpelthen samle affald og skrammel sammen. Og
samtidig prøve at finde ud af, hvem det i grunden var, der gik og
smed det. - Vi kiggede efter navnesedler eller andet, der kunne
identificere affaldet. Det viste sig, at ikke en eneste
sigøjnerfamilie smed deres affald i området. Til gengæld var to
arabiske og en dansk familie så slemme, at de rent faktisk
efterfølgende blev smidt ud af boligselskabet, fortæller Ole
Madsen. Da først området var ryddet op og folk var holdt op med
at smide nyt affald rundt, begyndte sigøjerne på at bygge borde og
bænke, etablere grillpladser, sætte hegn op, lægge fliser og andet,
der langsomt, men sikkert gjorde Nøjsomheden til et bedre sted at
bo. Samtidig blev holdet udstyret med jakker med rygmærker, så alle
kunne se, hvem der stod bag forbedringerne. - De jakker var et
klart hit. De gik også med dem i deres fritid. Faktisk blev de så
populære, at de gik i arv fra far til søn, fortæller Ole Madsen, som
ikke er i tvivl om, at projektet efterhånden ændrede væsentligt på
sigøjnernes image. - De andre beboere kunne jo se, hvordan de gik
og knoklede, siger han.
Analfabeter
En del af
aktiveringen bestod af undervisning i dansk. Alle deltagere blev
testet, og det viste sig, at en stor del var analfabeter. - Det
store problem er, at sigøjnerne ikke sender deres børn i børnehave.
De vil hellere spare de penge. Derfor kan børnene stort set ikke
tale dansk, når de begynder i 1. klasse. De starter med andre ord
med et kæmpe handicap, siger Ole Madsen, som ikke lægger skjul på,
at det ikke altid var lige nemt at få tingene til at fungere. For
eksempel havde mange svært ved at komme til tiden om morgenen. Og
det blev også hurtigt klart, at undervisningslokalet skulle flyttes
tættere på området. Det lå bare få minutters gang væk. Men mange var
tilbøjelige til lige at falde over noget andet eller møde en eller
anden, som de skulle snakke med, når de var på vej over til
undervisningen. Og så dukkede de bare ikke op. Efterhånden som
tilliden til Ole voksede, begyndte sigøjnerne at bede om hjælp med
for eksempel regninger eller rykkere, som de ikke kunne finde ud af,
hvad de skulle gøre ved. - Sådan noget er næsten umuligt at finde
ud af, når man ikke kan læse og skrive. I stedet hober brevene sig
op, mens gælden vokser fra måske 2.000 til 5.000 kroner. Jeg sagde,
at de skulle komme med deres breve til mig. Så ringede jeg til
myndigheder, firmaer, advokater eller hvem det nu var, og fik en
ordning for dem, fortæller han.
Araberne
kom med
Nøjsomheden havde
også problemer med vold. Først og fremmest kunne sigøjnere og
arabere ikke enes. Så efter et par år blev projektet ændret, så
arabere også kunne være med. - På den måde blev de tvunget til at
arbejde sammen og kom efterhånden til at lære hinanden at kende.
Samtidig havde det den fordel, at de var nødt til at tale dansk
sammen, fortæller Ole Madsen. En del blev venner på kryds og
tværs af kulturerne. Samarbejdet gav en fællesskabsfølelse og et
godt sammenhold, der efterhånden også førte til en ansvarsfølelse
overfor området. - Det kommer automatisk, når man selv er med til
at bygge tingene, siger Ole Madsen og understreger, at boligområdet
siden projektet stoppede i 1999 har fungeret fint.
Vi savner
projektet
I dag lever vi i fredelig sameksistens. Ikke
mindst takket været projekt Naput, siger formand for
Andelsboligforeningen Kingo og beboer i Nøjsomheden, Rita
Jensen.
- Vi har boet her i 30
år. Og vi har altid været glade for det. Også i perioder med
problemer, siger Rita Jensen, der var med til at sætte projekt Naput
i gang i 1997 med Ole Madsen som leder. - Han er en ildsjæl uden
lige. Og han virkelig hjulpet os, så vi i dag lever i fredelig
sameksistens. Vi respekterer hinanden. Også selv om især sigøjnerne
og araberne holder sig fra hinanden, siger hun, som stadig savner
projektet i bebyggelsen. - Det var så vigtigt at opleve fædrene
arbejde, siger hun og fortæller, at problemerne startede i midten af
90íerne. - På det tidspunkt flyttede 33 danske familier fra en af
vores store blokke på en gang ud til en ny afdeling. Det betød, at
koncentrationen af sigøjnere og arabere voksede. Og mange af dem
anede intet om, hvordan man bor alment, fortæller hun.
Gamle
bilvrag
Et af de problemer,
som afdelingen stadig slås med, er sigøjnernes hang til biler. Ikke
mindst de mange udtjente bilvrag uden nummerplader, som sigøjnere
med en mekaniker i maven slæber hjem for at reparere. - Vi får
fjernet 4-5 biler uden nummerplader hver måned. Det koster os 1.200
kroner pr. bil. Og ofte står bilerne der igen dagen efter, fortæller
Rita og tilføjer, at sigøjnerne i det hele taget kan være ret
støjende. - Nogle gange samles der måske 75 sigøjnere her, som
står og snakker og spiller musik, mens bedstemødrene strikker og
ungerne løber rundt og leger. Det giver en larm, der generer mange
beboere. Og sigøjnerne bliver aggressive, hvis man klager over det.
På den anden side, er det jo præcis sådan nogle billeder og
stemninger, vi selv falder for, når vi er ude at rejse, siger hun og
fortæller, at det også stadig ind imellem kan knibe med forståelsen
for fællesskabet. I øjeblikket kører boligselskabet sag mod fire
familier, der har pillet ved vandmålere, så deres vandforbrug var
nul. - Det kan vi naturligvis ikke acceptere, siger hun.
Det
dårlige image
Som et andet
eksempel fortæller hun om en anden episode, hvor en boligblok flød
over med kloakvand midt om natten og et kloakfirma skulle frem ad en
brandvej. Men vejen var blokeret af en bil. - Jeg kender ejeren,
så jeg vækkede ham og sagde, at han ikke måtte blokere brandvejen og
skulle fjerne bilen øjeblikkeligt. Det nægtede han. For der stod for
20.000 kroner øl i den, som skulle sælges på havnen. "Den skal stå,
så jeg kan holde øje med den", sagde han og kaldte mig for en smatso
og alt muligt andet ubehageligt, siger Rita, der dog med trusler om
at gå til politiet, fik ham til at flytte bilen. Et andet problem
er områdets image. - Det er svært at slippe af med det dårlige
ry. Men faktum er, at der er mindre ballade her, end så mange andre
steder i Helsingør. Og vi har heller ingen problemer med hverken
tyveri eller hærværk, siger hun.
Af Dorte Schmidt
Et af Helsingørs
kommunes aktiveringsprojekter ligger i Kvistgård. Her producerer
blandt andre sigøjnere havemøbler og andre trævarer. Men i bund og
grund ville de hellere have et fast arbejde.
Klokken er 10 om
formiddagen, så mændene holder pause i frokoststuen med kaffe og
madpakker. Udenfor står nogle af de synlige resultater af deres
arbejde: Bænke, borde, havemøbler, legeredskaber, fuglekasser og
andre gode solide produkter af træ, som Helsingør Kommune har brug
for rundt omkring i boligområderne. Værkstedet ligger som en del
af den gamle, maleriske proprietærgård, Sindshvile, i Kvistgård, som
kommunen ejer. Den hvide hovedbygning bruges som børnehave. De gamle
stalde fungerer som materialelager for Teknisk Forvaltning. Og i et
par af de store lader holder aktiveringsprojektet Naput til. Naput
er serbokroatisk og betyder "På vej". Oprindeligt var projektet kun
for sigøjnere, men i dag deltager alle nationaliteter. I øjeblikket
er syv mænd i aktivering her. Andre gange er der op til 10-12
stykker i gang ved maskinerne.
Fast
arbejde
23-årige Bozidar
Sajn begyndte i projektet for en uge siden. Han har boet i Danmark
siden han var 12 år. Dengang flyttede han fra sin far og sine to
søskende i ÿstrig og op til sin mor i Helsingør. Hun er sigøjner og
kommer oprindeligt fra Rumænien. I dag bor Bozidar sammen med sin
mor, sine bedsteforældre og sin kæreste i en almen lejlighed i
boligområdet Nøjsomheden. Kæresten blev han gift med på
sigøjnermaner, da han var 17 og hun var 14 år. De er ikke viet
officielt. - Jeg fandt selv min kæreste, som boede i Fredericia.
Vi blev forelskede, og så spurgte jeg hendes forældre, om hun måtte
flytte med mig, fortæller Bozidar og oplyser, at hun også er i
aktivering. På et tidspunkt vil han og hans kone gerne have deres
egen lejlighed. - På den anden side, er vi også glade for at bo,
hvor vi bor. Og så gider jeg ikke spekulere på alt muligt andet,
siger han og indrømmer blankt, at han ikke har gået ret meget i
skole. - Jeg gik nok mere omme bag ved skolen end i den. Men jeg
kan godt læse lidt, siger han, som godt kunne tænke sig at få et
fast arbejde i stedet for at være i aktivering. - Et hvilket som
helst fast arbejde ville være fint. Men det er svært. Jeg fylder
papirer ud og søger, men får aldrig noget svar. Men måske får jeg
snart noget, siger han. Han er glad for at bo i Danmark og har
også fået mange danske venner. - Eller rettere - jeg har flere faste
veninder, smiler han.
Godt at
være dansk
46-årige Djura
Sajin er en anden af projektets sigøjnere. Han og hans familie kom
til Danmark i 1992. De rejste fra den serbiske del af Jugoslavien
lige før krigen brød ud. Med to sønner ville han ikke risikere at
blive i landet. I forvejen havde han to søstre i Helsingør samt en
faster, der har boet i Danmark i 25 år. I dag er sønnerne 19 og
23 år. Den ældste arbejder som buschauffør i Kokkedal. Han blev gift
som 19-årig og har et barn på snart 5 år. Parret leder i øjeblikket
efter deres egen lejlighed. Den yngste søn, som også bor hjemme, er
i aktivering. - Børnene bestemmer selv, hvornår de vil giftes og
hvem de vil giftes med. Det blander jeg mig ikke i, siger han, der
selv blev gift som 22-årig. I Jugoslavien levede han af at spille
harmonika. Men den fik han ikke med sig, da han rejste. - Så jeg
har ikke spillet, siden jeg kom til Danmark. Jeg har mistet lysten,
siger han. Familien har en lejlighed i det almene boligområde
Nøjsomheden. Så han var også med i projekt Naput, da det for nogle
år siden arbejdede med at forbedre området. Ingen af hans to børn
taler sigøjnernes sprog romanes. I det hele taget ønsker Djura, at
hans børn bliver danske. - Det går ikke så godt for sigøjnerne -
eller romaerne, som vi siger. Så det er bedre for dem, at være
danskere, siger han og understreger, at begge hans sønner kan læse
og skrive. - Og de taler perfekt dansk, fortæller han, som altid
har lagt vægt på, at børnene skulle gå i skole. Djura vil gerne
have et rigtigt arbejde i stedet for aktiveringen. Men det er svært.
Han har blandt andet søgt job som viceværtmedhjælper, men har endnu
ikke fået noget svar. Samtidig er han kone alvorlig syg, så familien
har det hårdt lige nu.
Gode
kammerater
Ib Trabjerg har
været i aktivering i projekt Naput i et halvt år. Han er pæredansk
og har ikke haft kontakt med sigøjnere før. - Men jeg er blevet
glædeligt overrasket. De er utrolig gode kammerater og meget
hjælpsomme. Før jeg fik knallert, var der for eksempel en af dem,
der tilbød, at jeg da bare kunne køre med ham. Og han ville ikke
engang have noget for det. - Tidligere tænkte jeg vel som de
fleste andre, at man ikke kunne stole på sigøjnere og at de var
tyvagtige. Men når man så lærer dem at kende, er det helt
anderledes, siger han.
Gider
ikke lære
Ud over at arbejde
med træ, går deltagerne i projekt Naput til undervisning hos
sproglærer Claus Nielsen. To gange om ugen forvandler han
frokoststuen til et klasselokale. Og han lægger ikke skjul på, at
især mange af sigøjnerne har problemer. - Jeg har mødt flere, som
taler udmærket dansk, men som hverken kan læse eller skrive. Og
egentlig er de heller ikke specielt interesserede i at lære det.
Muligvis på grund af deres lange tradition for mundtlighed. Deres
eget sprog, romanes, har som bekendt ikke noget skriftsprog, siger
han, der også underviser på Sprogcenter Nordsjælland. - Så jeg
har mødt mange andre analfabeter - for eksempel fra Somalia - som
rent faktisk lærer at skrive og læse, fordi de meget gerne vil og
derfor arbejder for sagen. Det gør mange af de unge sigøjnere ikke.
De har for travlt med alt muligt andet. Ofte bliver de også tidligt
gift og synes, det er vigtigere at være sammen med konen, fortæller
han og understreger, at der også er eksempler på unge sigøjnere, der
bryder mønstret og som rent faktisk får sig en uddannelse.
Svært at
begå sig
Ud over at
undervise i sproget, lærer Claus Nielsen også deltagerne om, hvordan
man søger arbejde og hvordan man i det hele taget skal opføre sig på
en dansk arbejdsplads. For eksempel komme til tiden.. - Hertil
kommer, at mange af dem har meget svært ved at begå sig, netop fordi
de ikke kan læse og skrive. Derfor får de problemer med en
mobiltelefonregning, som pludselig er blevet så stor, at de ikke kan
betale den. Eller de får ikke betalt deres licens, fortæller han,
som også ofte hjælper med at huske alt det, der skal gøres, hvis en
af deltagerne skal flytte til en ny lejlighed.
Af Dorte Schmidt
- Sigøjnere giver ikke
flere problemer, end alle mulige andre, siger beboerrådgiver Lilli
Mollerup og pædagog Susy Pagh Pedersen fra Nakskov, hvor der bor
omkring 300 sigøjnere.
De kom til Danmark som
bosniske flygtninge fra det tidligere Jugoslavien i 1992. I
begyndelsen boede de i flygtningelejren Center Højreby lidt uden for
Nakskov. I løbet af fire-fem år fik de opholdstilladelse, og
efterhånden flyttede de ind i byen. De fleste i almene boliger.
Først og fremmest i Nakskov Almennyttige Boligselskabs afdeling,
Riddersborgparken, som har godt 400 lejligheder. - Det har givet
nogle problemer. Især i begyndelsen. Men alt i alt går det rigtig
godt med sigøjnerne her i Nakskov, siger boligselskabets
beboerrådgiver, Lilli Mollerup, der tidligere arbejdede på
asylcentret og derfor har kendt sigøjnerne stort set fra den dag, de
ankom til landet. - Kun en familie levede dengang op til
fordommene om, at sigøjnere stjæler og ikke er til at stole på. Og
den familie blev sendt hjem igen, fortæller hun og understreger, at
der siden da ikke har været de store problemer med sigøjnere, der
stjæler i byen. I det daglige arbejder Lilli tæt sammen med
blandt andre Susy Pagh Pedersen, der er ansat som pædagog ved byens
fire folkeskoler til integration af flygtninge. - Kort fortalt
består mit arbejde af alt det, som læreren ikke kan klare i en
telefon. Er der problemer i en familie, tager jeg for eksempel hjem
og snakker med den, siger hun. De to er enige om, at sigøjnerne
er et både spændende og fascinerende folk med stor rummelighed og
masser af ressourcer.
Tilpasser sig
Hvor mange
sigøjnere, der helt præcist bor i Nakskov, ved man ikke. Men der er
godt 125 medlemmer af den lokale sigøjnerforening, Romani. Så alt i
alt regner man med, at der er omkring 300 i byen. - De er
fantastisk gode til at tilpasse sig og få det bedste ud af
forholdene. Det så jeg allerede i asylcentret, hvor livet bare gik
videre. Kvinderne passede hjem og børn, mens mændene arbejdede i
kolonihaver. Nogle familier var oven i købet i stand til at spare
sammen til en fælles bil, så de kunne køre fra flygtningecentret ind
til Nakskov, fortæller Lilli og Susy supplerer: - De klarer sig
forbløffende godt. Vi ser heller ingen misbrugsproblemer, siger hun,
der ofte kommer på uanmeldte besøg i hjemmene
Sociale
problemer
Ingen af de to
synes, at sigøjnerne har specielt mange problemer. Susy fortæller,
at hun for eksempel lige i øjeblikket har en familie med en dreng i
2. klasse, der tisser i sengen. Men som hun siger: Det gør danske
børn jo også. Der er heller ikke de store problemer med børn, der
ikke kommer i skole. - Vi har haft nogle få tilfælde, hvor vi har
sat støttepædagog på familierne. Ingen får lov til at have den slags
problemer ret længe. Vi er ikke flere, der arbejder med flygtninge
og indvandrere i byen, end at vi kender hinanden godt og har et fint
netværk, siger Susy og understreger, at når børn ikke kommer i
skole, så ligger der noget andet under. - Årsagen er ikke, at der
er tale om en sigøjnerfamilie, men at familien har sociale
problemer, siger hun. Naturligvis er der børn, som har svært ved
at klare sig i skolen, fordi de er tosprogede og fordi deres danske
halter bagud. Samtidig har sigøjnernes eget sprog, romanes, ikke et
skriftsprog. Så der er heller ingen tradition for at sidde med en
bog eller læse højt for børnene. - Derfor er mange af dem
handicappede rent sprogmæssigt. Men ofte er der kun en 2-3 stykker i
en klasse. Og hvis de 18 andre børn fungerer godt, så retter de
sidste sig som regel ind, lyder Susys erfaring.
Tæpper
og sko
Da sigøjnerne fik
lejligheder i Riddersborgparken, ændrede boligområdet sig. Og det
gav problemer med de øvrige beboere. - Først og fremmest var
mange vrede over, at sigøjnerne bankede deres tæpper på altanerne.
Men så fik vi sat et stativ op, så de kan banke tæpper ude. Et andet
problem var, at de stillede deres sko ude i opgangen. Egentlig er
der ikke noget at sige til det, for der er tale om store familier,
så skoene kan dårligt stå inde i entreen. Men af hensyn til
brandfaren blev det forbudt, fortæller Lilli, som har erfaret, at
man kommer længst med sigøjnere, hvis man handler lidt. Også
områdets grønne arealer ændrede sig i takt med, at sigøjnerne
flyttede ind. Som vi kender det fra Sydeuropa, mødes sigøjnerne
gerne udendørs i store flokke, hvor mændene snakker eller reparerer
cykler, mens kvinderne sidder med håndarbejde og børnene
leger.
Pigerne
gør oprør
En del af byens
sigøjnere er i arbejde. Nogle er startet op for sig selv som
grønthandlere. Andre har fået job som kassedamer eller på fabrik. De
da fleste er ufaglærte, er der ikke arbejde til alle. Så en del af
dem er i aktivering. - Vi har med andre ord ikke de store
problemer, som man har i Helsingør. Alligevel har vi nu indledt en
samarbejde, hvor vi kan udveksle erfaringer, oplyser
Lilli. Behovet opstod, fordi nogle af de unge sigøjnerpiger så
småt begynder at gøre oprør. De har ikke alle lyst til at gifte sig
som 15-årige og er måske blevet så påvirket af dansk kultur, at de
overvejer at bryde ud af deres egen. - Det er meget svært at
forholde sig til. Vi kan nærmest kun stå på sidelinjen og trøste.
For det er op til pigerne selv at afgøre, hvor meget sigøjnere de
vil være, siger Susy, som oplever, at mange af pigerne meget gerne
vil have en uddannelse. - Også dem der bliver gift og får børn.
De går videre, når børnene er blevet større, fortæller hun.
Stærk
kultur
Grundlæggende
holder de to meget af sigøjnerne og deres kultur. - Vi gider dem
godt. Og vi synes det er skægt, at de gør tingene på en anden måde
end os, siger Susy og fortæller om en mor, der sad og bladrede i
reklamer for at finde ud af, hvor hun kunne købe en gås op til
jul. - Jeg troede fejlagtigt, at det var til at spise. Men nej,
det var til en 1-årig dreng, som var forkølet og derfor skulle
smøres med gåsefedt på brystet. Jeg sagde, at i Danmark giver vi dem
altså halstørklæde på. Hun sagde bare, ja det er godt med dig, Susy,
men vi bruger altså gåsefedt. Omvendt gør vi jo det der barbariske
med at lade spædbørn sove ude. Også om vinteren. Og det synes de
helt klart er uforsvarligt, fortæller hun og Lilli supplerer: -
Der er ingen tvivl om, at det er en stærk kultur. De lader sig ikke
bare slå ud, siger hun. Begge oplever, at det vigtigste for en
sigøjner er børnene. - Børnene er ansigtet ud ad til. Man er
noget værd i kraft af sine børn. Ikke i kraft af sit arbejde, siger
de, som også har oplevet, hvor hurtige sigøjnerne er til at
organisere ting. - Da der var busstrejke i byen, troede jeg, at
ungerne stod og ventede forgæves på bussen og ville organisere at få
dem hentet. Men det viste sig ikke, at sigøjnerne selv løste
problemet. De lå i fast rutefart for at hente og bringe, fortæller
Susy.
Af Dorte Schmidt
Familien Dzamail vil
helst bo sammen. Så de har slået sig ned i en villa i Nakskov. Ud
over bedsteforældrene bor familiens tre sønner, deres koner og i alt
11 børnebørn her.
Vasketøjet blafrer i
vinden. Hunden står og gør omme bag den store røde villa, som ligger
i udkanten af Nakskov. Og ungerne vrimler omkring benene på os.
Kamer Dzamail tager imod os allerede ude ved vejen. - Kom ind.
Kom ind, vinker hun gæstfrit med guldøreringene dinglende mod
skuldrene. Hun ved vi kommer, for vi har været forbi
grønsagsforretningen oppe i byen, som hendes ældste søn driver, for
at høre, om vi måtte besøge familien. Og han har ringet hjem og
sagt, at nu kommer beboerrådgiver Lilli Mollerup på besøg sammen med
en journalist og en fotograf. Skønt de som sigøjnere ikke har de
bedste erfaringer med pressen, åbner familien alligevel dørene og
inviterer os ind i en helt anden verden. Ud over Kamer er også to
af de tre svigerdøtre hjemme. De står smilende med hvert deres
spædbarn på armen. Og mens Kamer fører os ind i sin stue, er de i
gang ude i køkkenet. I løbet af ingen tid står der drikkevarer,
kaffe og kager på det store sofabord, der er flankeret af to
kæmpestore bløde sofaer. For enden kværner fjernsynet på
serbokroatisk. Og under loftet hænger der et væld af farverige
guirlander af gunstige blomster.
Fire
lejligheder
Sammen med sin mand
Demirana Dzamail er Kamer familiens overhoved. En familie, der ud
over bedsteforældreparret, tæller tre voksne sønner, deres koner og
ikke mindre end i alt 11 børnebørn. Familien er kommet til
Danmark som bosniske flygtninge fra krigen i det tidligere
Jugoslavien. De første år i landet tilbragte de på den flydende
flygtningelejr i Københavns havn, Flotel Europa. Efterhånden som de
fik opholdstilladelse, blev de sluset ud i almene lejligheder rundt
omkring i København. Men som Kamer siger: - Hvorfor skulle vi
sidde i fire forskellige lejligheder, når vi nu helst vil bo
sammen? Derfor varede det ikke længe før familien for tre år
siden fandt ud af at købe et fælles hus i Nakskov. Huset er så
stort, at det rummer flere selvstændige lejligheder med hvert sit
køkken og bad. I det daglige spiser bedsteforældrene sammen med
den ældste søns familie, mens de to andre sønner og deres familier
har hver deres lejlighed. Den ene ligger på 1. sal. Den anden i en
tilbygning omme bag huset. - Så selv om vi bor sammen, så har vi
stadig hvert vores liv, forklarer Kamer. Ud over de tre sønner
har Kamer og Demirana også to døtre, som begge bor med deres
familier i København. Så her har de yderligere fem
børnebørn.
Vi er
alle mennesker
- Vi er glade for
at bo i Danmark. Og vi kan lide danskerne. Det er vigtigt, at have
det godt. Og det har vi her, siger Kamer og understreger, at vi jo
alle er mennesker. Uanset om vi er sigøjnere eller danskere. -
Man skal selvfølgelig respektere forskellene. I har jeres helligdage
og vi har vores. Og vi har hver især vores problemer og glæder. Men
mennesker, det er vi alle, siger hun og hendes mand, Demirana, der
netop er kommet hjem sammen med en af sønnerne, er enig: - Ja,
det er rigtigt. Vi spiser, fester og holder bryllupper som alle
andre, siger han og bliver suppleret af sønnen: - Danskerne har
måske deres egne meninger om sigøjnere. Men vi har rent faktisk ikke
noget land. Så vi må tilpasse os forholdene der, hvor vi nu engang
er, siger han. I mellemtiden henter Kamer et indrammet fotografi
af familien fra dengang, de boede i Bosnien, og de fem børn endnu
ikke var voksne. - Vi fik ingen billeder med, da vi flygtede. Men
en del af familien har boet over 30 år i Tyskland. Og de fandt det
her gamle billede af os og fik det forstørret, fortæller
hun.
Lærer
dansk
Både Kamer og
Demirana lægger lige som resten af familien vægt på, at børnene går
i skole og i det hele taget lærer dansk. Fem af børnene er så
store, at de går i skole, men fire af dem går i børnehave. Kun de to
spædbørn er stadig derhjemme sammen med deres mødre. - Børnene
har da også masser af danske legekammerater, siger Kamer, der selv
taler dansk med noget besvær, men som forstår det meste af, hvad man
siger. Familiens største problem er, at Demirana ikke tåler det
fugtige klima i Nakskov så godt. Han har pacemaker og lider samtidig
af astma og bronkitis. - Derfor kan det godt være, at han og jeg
er nødt til at flytte til København igen, fortæller Kamer, som af
samme grund også er bekymret over, at sygehuset i Nakskov lukker
flere afdelinger. - Vi er nervøse for, at de så ikke længere er
så gode til at tage sig af min mand, hvis han skal indlægges, siger
hun.
Af Dorte Schmidt
Roma
Sigøjnere kalder
sig selv for romaer. Sigøjner er den betegnelse vi "gaje" eller
ikke-sigøjnere bruger.
Romanes
Sigøjnere har deres
eget sprog, romanes. De har hidtil ikke haft et skriftsprog, men det
er ved at blive udviklet nu.
Ægteskab
Sigøjnere gifter
sig tidligt. De fleste er gift i 20-årsalderen. Men ifølge romaerne
selv, er det meget få, der bliver gift helt unge. De fleste er i
hvert fald 16-17 år gamle, før de gifter sig. Når et ungt par
gifter sig, flytter pigen typisk ind til svigerforældrene. Som regel
finder det unge par deres egen lejlighed efter et års tid. Med
mindre det er ældste søn. Så bliver parret ofte boende sammen med
hans forældre.
Rejsende
eller fastboende
Om en
sigøjnerfamilie er rejsende eller fastboende, afhænger af, hvilken
klan den kommer fra. Det vil sige hvilken variation af sproget
romanes, som familien taler. I Sverige er de fleste sigøjnere
rejsende. Det vil sige, at de rejser med campingvogne eller
autocampere om sommeren og bor fast et sted om vinteren. Der er
meget få rejsende sigøjnere i Danmark. Stort set alle er
fastboende. Ud over sigøjnere taler man i lande som Sverige,
England og Irland også om "De rejsende". Der er uenighed om,
hvorvidt begge grupper er sigøjnere eller ej.
Selvjustits
Sigøjnerne forsøger
så vidt muligt at løse deres indbyrdes stridigheder internt. Hvis en
konflikt mellem to parter er gået så meget i hårknude, at de ikke
kan nå til enighed, kan de fremlægge deres problem for et internt
råd kaldet Kris. Rådet består af respekterede medlemmer af gruppen,
som alle har tillid til, og som er demokratisk valgt. Kris hører
alle parter og rådgiver derefter om, hvordan konflikten bør løses.
Parterne vælger i langt de fleste tilfælde at følge rådene, så
striden kan blive bilagt. I følge historiestuderende Biljana
Muncan, som selv er sigøjner, er der ingen sanktionsmuligheder, hvis
en af parterne ikke vil følge anvisningerne. - Men det er ikke
velanset, så i hvert fald i en periode ser resten af gruppen lidt
skævt til dem, der ikke retter sig efter Kris. Men samtidig er der
så meget rummelighed i systemet, at sagen efterhånden bliver glemt,
siger hun og understreger, at Kris på ingen måde står over dansk
lov. - Det er simpelthen bare en demokratisk måde at forsøge at
løse konflikter på, siger hun.
Traditioner
Sigøjnerne har ikke
deres egen religion, men indretter sig typisk efter det samfund, som
de nu lever i. Derfor kan sigøjnere sagtens være enten muslimer,
kristne, ateister eller noget helt syvende. Traditionelt har
sigøjnerne nogle regler om renhed og besmittelse, som sandsynligvis
er udviklet for at undgå sygdomme. Det har været nødvendigt som
meget fattige rejsende. Manden anses for at være renere end
kvinden, men ikke lige så ren som børn og ældre. Samtidig er
overkroppen renere end underkroppen, ligesom det indre er renere end
det ydre. Derfor blander man ikke tøj fra overkroppen med tøj fra
underkroppen, når man vasker, ligesom spædbørns tøj vaskes for sig.
Også når det gælder hygiejnen i køkkenet og omkring maden er
reglerne strenge. For eksempel bruger man ikke den balje til tøjvask
og til opvask.
Nyttige
links
Der findes et utal
af hjemmesider om sigøjnere, romaer eller rejsende, som de også ofte
kaldes i nogle lande. Klik for eksempel ind til European Roma
Rights Center på http://errc.org/ og se den lange liste over links
om Roma, Gypsies and Travellers on the internet. Eller besøg The
RomNews Network Community, som leverer nyheder om romaer fra hele
verden på www.romnews.com Andre gode steder at finde
informationer er: The Patrin Web Journal ñ Romani Culture and
History: www.geocities.com/Paris/5121/patrin.html. Den svenske
Romanitidningen: www.romanotidningen.net
|
|